Zdravý? výživa – superpotraviny

Sponzorovaný obsah

 

Superpotraviny majú vďaka svojmu priaznivému obsahu živín takmer magické vlastnosti. Pozreli sme sa na to, čo je pravda.
Superpotraviny (v angličtine a mnohých maďarských marketingových materiáloch: superpotraviny) sú vo všeobecnosti potraviny pozostávajúce z vysokého podielu rastlinných prísad a zeleniny a ovocia, ktoré sa z nejakého dôvodu považujú za zvlášť zdravé.

Superpotraviny majú vďaka nejakým prospešným prísadám niektoré magické vlastnosti, hoci sa často nelíšia od mnohých iných produktov.

 

červené víno

Prvým výrobkom vyhláseným za superpotravinu bolo červené víno. Štúdia financovaná vinármi z Kalifornie zistila, že francúzski konzumenti majú tradične oveľa nižšie riziko kardiovaskulárnych chorôb ako iné krajiny (v literatúre známy jav ako „francúzsky paradox“). Francúzi však skôr vyšetrujú príčinu úmrtí.

V každom prípade červené víno obsahuje molekulu polyfenolu zvanú resveratrol, o ktorej sa preukázalo, že má antioxidačnú aktivitu v pokusoch in vitro, čo posilňuje steny krvných ciev a znižuje tak pravdepodobnosť kardiovaskulárnych chorôb. Iní hovoria, že resveratrol spôsobuje migrénu. Nedávny výskum ukázal, že má aj protirakovinové účinky na zvieratá, ale u ľudí sa to ešte nepreukázalo. Je však známe, že alkohol, bez ohľadu na jeho formu, zvyšuje pravdepodobnosť rakoviny v relatívne malom množstve.

V závislosti od veku je mierna konzumácia alkoholu pravdepodobnejšia alebo škodlivá. Zatiaľ čo alkohol u ľudí mladších ako päťdesiat rokov škodlivejšie pre zdravie, mierne užívanie alkoholu môže mať pozitívny účinok vo veku nad 50 rokov, keďže kardiovaskulárne ochorenie je v tomto veku pravdepodobnejšie ako rakovina. Takže za päťdesiat rokov stojí za to vypiť malú pohárik červeného vína (iba to má pozitívny účinok, alkohol sám o sebe nie je), ale ide samozrejme o miernosť. V každom prípade je prehnané hovoriť o superpotravinách pre červené víno, hoci sú nepochybne prospešné vlastnosti. . Doporučujeme Vam mlete hroznové jadierka od spoločnosti supergreens.sk

 

olivový olej

Olivový olej je tiež superfood. Krajiny južnej Európy sa, samozrejme, spolu s Európskou komisiou ujali vedenia pri propagácii olivového oleja. Kampaň sa volá Vychádza z prieskumu siedmich krajín, ktorý po celé desaťročia skúmal vzťah medzi stravou a pravdepodobnosťou kardiovaskulárnych chorôb v rôznych krajinách.

V rokoch 1958 až 1970 sa prieskum zameriaval na rôznorodú populáciu mužov vo veku 40 až 59 rokov v siedmich krajinách (Taliansko, Japonsko, Grécko, Juhoslávia, Holandsko, Fínsko a Spojené štáty), pričom sa použila vzorka približne 13 000. Štúdia poukázala na to, že vysoké hladiny cholesterolu sú spojené so zvýšenou pravdepodobnosťou kardiovaskulárnych chorôb.

Vysoký cholesterol v krvi bol najcharakteristickejší pre populácie krajín (najmä severnej Európy), kde ľudia konzumujú predovšetkým živočíšny tuk a čiastočne hydrogenované rastlinné oleje. Naopak, v oblastiach (stredomorský región), kde ľudia stále používajú olivový olej, bola hladina cholesterolu v krvi oboch pacientov a pravdepodobnosť kardiovaskulárnych chorôb výrazne nižšia. Zaujímavé je, že ľudia v Japonsku, ktorí vôbec nekonzumujú olivový olej, mali tiež nízku hladinu cholesterolu v krvi.

Chémia tohto javu je skutočne jednoduchá. Je známe, že nasýtené mastné kyseliny (vyskytujúce sa tiež v živočíšnych tukoch a čiastočne hydrogenovaných rastlinách) a nenasýtené trans mastné kyseliny zvyšujú hladinu cholesterolu v krvi. Použitím nehydrogenovaných rastlinných olejov (ako je olivový olej) v našej strave môžeme znížiť pravdepodobnosť kardiovaskulárnych chorôb.

 

ryby

Hovorí sa, že pravidelná konzumácia (mastných) rýb znižuje pravdepodobnosť náhlej srdcovej smrti. Zdá sa, že je to primárne kvôli prítomnosti omega-3 mastných kyselín s dlhým reťazcom v mastných rybách. Štúdie preukázali, že pravidelná konzumácia olejnatých rýb alebo doplnkov výživy omega-3 mastných kyselín s dlhým reťazcom znižuje pravdepodobnosť náhlej srdcovej smrti u pacientov s infarktom myokardu v anamnéze. Odborníci radia, že namiesto doplnkov výživy, najlepšie konzumáciou rýb, dostávame naše telo do omega3 mastných kyselín.

 

Ovocie a zelenina

 

Stredomorská strava sa vyznačuje aj vysokou spotrebou zeleniny a ovocia. Odborníci tvrdia, že priaznivé účinky, ktoré sa mu pripisujú – tj zníženie pravdepodobnosti kardiovaskulárnych chorôb a rakoviny – možno skutočne pripísať konzumácii zeleniny a ovocia alebo skôr iným faktorom životného štýlu (napríklad blahobytu a odvykaniu od fajčenia). V každom prípade niekoľko vlád povzbudzuje svojich občanov, aby jedli viac zeleniny a ovocia.

Úloha ovocných štiav je zaujímavá pre zdravú výživu: napriek tomu, že počujete, že ovocné potreby vášho tela sú pokryté do značnej miery, platí to iba s výhradami.

Cukor v ovocí možno považovať iba za neškodný v prípade neporušeného ovocia. Keď je ovocie vypitvané alebo inak spracované, cukor v ňom sa správa ako pridaný cukor v tele. (Platí to najmä pre šťavy označené 100%, ale vyrobené z lisovaného ovocia. 100% nezaručuje, že výrobok je zdravý.) Dôvodom je, že štruktúra neporušeného ovocia zabezpečuje postupné uvoľňovanie ovocného cukru z ovocia, Hladina cukru v krvi a hladina inzulínu sa tak zvyšujú iba pomaly. Na rozdiel od toho sa v krvi objavujú pomerne rýchlo aj množstvá cukru v ovocných šťavách. Táto vlastnosť cukru nie je zanedbateľná z hľadiska cukrovky a obezity.

Aj keď desiatky reklám inzerujú, aké zdravé sú rôzne džúsy, v skutočnosti to tak nie je. Rovnako ako skutočnosť, že niektoré ovocné šťavy sú bohaté na mikroživiny, pretože prakticky neobsahujú iné mikroživiny ako vitamín C, pozostávajú hlavne z vody a cukru (8 – 10% cukru). V tomto zmysle sú sotva lepšie ako sýtené nealkoholické nápoje. Britský úrad pre bezpečnosť potravín (FSA) odporúča, aby ste nekonzumovali viac ako 60 gramov pridaného cukru denne.

Brusnica je tiež superfood z dôvodu vysokého obsahu polyfenolov a antioxidantov. Je však dobré vedieť, že polyfenoly v niektorých ovocných šťavách môžu tiež ovplyvniť schopnosť tela rozložiť lieky.

Hoci ovocie a džúsy majú vysoký obsah cukrov, možno ich považovať za zdravé, pretože vylučujú veľa nezdravých potravín (ako sú koláče, sladkosti, občerstvenie, alkohol), aj keď iba čiastočne, ale z našej stravy.

 

Niektoré ďalšie superpotraviny na Wikipédii zahŕňajú: čierne ríbezle, maliny, peľ, kakao, aloe vera, papája, brokolica, pomaranč, špenát, paradajky, orechy, modré a zelené riasy, avokádo.

sója

Sójový bôb je tiež klasický superfood, ktorý sa stal populárnou ingredienciou vo výžive, najmä pre ženy v blízkosti menopauzy. Najbežnejšie tvrdenia sú, že sója významne zmierňuje príznaky menopauzy a poskytuje ochranu pred obávanou rakovinou prsníka mnohých v tomto veku. Sója obsahuje fytoestrogény, ktoré sa v niektorých ohľadoch podobajú estrogénom (ženský pohlavný hormón).

Podľa mnohých fytoestrogény fungujú v zásade ako liek proti rakovine nazývaný tamoxifén (ktorý je určený na zníženie pravdepodobnosti nádorov, ktoré sú citlivé na hormonálne účinky). Relevantné výsledky výskumu však ešte nie sú veľmi povzbudivé, napríklad podľa štúdie Norfolk EPIC sú ženy s vyšším ako priemerným fytoestrogénom častejšie postihnuté rakovinou prsníka.

Jednu štúdiu samozrejme nemožno považovať za autoritatívnu, ale ukazuje sa, že v tejto oblasti je potrebných oveľa viac štúdií. Okrem niektorých sa sója považuje za vynikajúci liek na srdcové choroby a posilňuje kosti.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+ 12 = 17